OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
 

www.asc.wbl.sk

MX. Motocross
 
 

MX Motocros

Motocross je forma športového motocykla, alebo all-terénne vozidlá na uzavretom pretekárskom konalo off-road obvodov. Motocross je odvodený z francúzštiny, a stopy jeho pôvody k britskej zakódovanie súťaží. Meno "motocross" kufor je odvodený od slov "motocykel" a "Cross Country". 

  
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Ako na to 

 

 

 

Ako na to: Predbiehanie
 

 

Počas pretekov nie je pre jazdca nič nepríjemnejšie, ako pomalší jazdec pred ním, ktorého nedokáže predbehnúť. V motokrose alebo endure, či cross country totiž nejde len o pokorenie trate, ale predovšetkým o pokorenie svojich súperov.

Najdôležitejším faktorom pri predbiehaní je pozerať sa pred jazdca, alebo skupinu jazdcov, ktorá ide pred vami. Viete kde sa práve nachádza a čo sa práve chystá urobiť. Vy sa však sústreďte na koľaj a miesto kde svojho súpera predbehnete. Väčšinou keď sa rýchlejší jazdec nemôže dostať pred pomalšieho je príliš zameraný na jeho zadné koleso. Dokonca nasleduje jazdca aj keď urobí chybu alebo opustí trať. Nedokážu pritom na trati spozorovať miesto kde by mohol predbiehať.

 
 
 
 
 

Vždy sa preto dívajte pred jazdca pred vami. Keď je približne rovnako rýchly ako vy môže to byť o niečo obtiažnejšie, preto ho chvíľu prenasledujte a hľadajte na trati miesta, kde by ste ho mohli predbehnúť.

 
 
 
 
 

Udržujte minimálny odstup a vyčkávajte na prípadnú chybu jazdca. V momente, keď sa dostanete na miesto na trati, kde ste rýchlejší, zmeňte koľaj a snažte sa dostať dopredu. Nemusí sa to podariť hneď na prvýkrát. Nenechajte sa však odradiť a skúste to v ďalšom okruhu. Teraz však skúste inú techniku. Môže sa vás pokúsiť blokovať v domnení, že sa znovu pokúsite o ten istý manéver. V momente keď začne meniť koľaj zmeňte ju aj vy a začnite predbiehať. Skôr čí neskôr sa pred neho určite dostanete.

 
 
 
 
 

Ďalším faktorom, ktorý vám pomôže pri predbiehaní je schopnosť meniť koľaje. Pravdaže záleží to od danej trate. niektoré trate majú len jednu dobrú koľaj, naopak iné ponúkajú množstvo dobrých koľají. Na tratiach s jednou dobrou koľajou udržujte minimálny odstup za jazdcom pred vami a snažte sa využiť každú jeho chybu. Na to, aby ste zistili kde je najlepšie miesto na predbiehanie, vyskúšajte počas tréningu čo najväčšie množstvo koľají. Čím viac koľají poznáš, tým väčšie sú šance počas pretekov.
Dobrým spôsobom ako zistiť, ktoré koľaje sú na trati najrýchlejšie je isť za jazdcom približne rovnako rýchlym ako vy.

 
 
 
 

Počas jazdy skúšajte odlišné koľaje ako on a ľahko zistíte v ktorých miestach na neho strácate a naopak, v ktorých získavate čas. Niekedy je dobré prejsť si celú trať pešo a pozorne si pozrieť všetky miesta na trati.

 



  Ako na to: Jazda na zadnom kolese

 

Jazda na zadnom kolese je zábavná. keď jazdec zvíťazí, častokrát týmto spôsobom zdraví divákov. Dokonalým zvládnutím jazdy po zadnom kolese však získate dôležité návyky, ktoré z vás spravia rýchlejších jazdcov.


Získate väčší cit pre ovládanie plynovej rukoväte, budete lepšie kontrolovať vaše predné kolese v rôznych situáciách, keď bude hroziť prevráteniu dozadu po skoku, ľahkým pribrzdením zadného kolesa vyrovnáte motocykel vo vzduchu.

Zastavením odstredivej sily, ktorá vzniká otáčaním kolesa, prinútite predné koleso dostať k zemi.

 
 

Aby sa z vás stali experti v jazde na zadnom kolese musíte trénovať správnu techniku. Nájdite si hladký a nie príliš strmý kopec. Pri pomalej jazde do kopca na prvom alebo druhom prevodovom stupni za pomoci spojky jemne potiahnite za riadidlá. Snažte sa dostať predné koleso až do bodu rovnováhy. Keď dosiahnete tohto bodu pridávaním alebo uberaním plynu sa snažte udržať koleso vo vzduchu. Pomáhajte si aj posúvaním vášho tela dopredu alebo dozadu.

 

 

 

Snažte sa udržovať konštantnú rýchlosť, zvyšovaním rýchlosti budete závislí od výkonu motora a nedosiahnete bod rovnováhy. Keď dokážete udržať predné koleso vo vzduchu pri stúpaní je načase, aby ste vyskúšali efekt zadnej brzdy. Stlačením zadnej brzdy sa vaše predné koleso opäť rýchlo dostane na zem. Keď ste si zvykli využívať aj zadnú brzdu presuňte sa na rovinu. Dostať motocykel do bodu rovnováhy vyžaduje viac citu a zručnosti ako pri jazde do kopca, ale rýchlo by ste si mali na zmenené podmienky zvyknúť. Nezabúdajte na zadnú brzdu, ktorá vám pomôže pri prekročení bodu rovnováhy.

 
 
 

 

Ako na to: Čo robiť s nohami?

 

Videli ste niekedy Rogera DeCostera v Carlsbade ako lomí svoju továrenskú Suzuki v zákrute „Mechanics“? Je to neskutočný obraz motokrosovej zručnosti. Ten chlap si svoj bike položí do zákruty tak, že spojková páčka rozhŕňa prach na zemi a jeho noha vyzerá, ako keby jazdil carving cez sivostrieborný prašný sneh.

 

„Noha v zákrute a šmýkanie“ – stelesnenie motokrosového bláznenia, ale v skutočnosti to nie je to, ako má byť tá noha použitá. Hocktorý jazdec vie uniknúť nástrahám zákruty, ak používa nohu ako podperu, lyžu alebo trojnožku, keď má výbornú trakciu, jeho schopnosti sú na dostatočnej úrovni a podmienky sú dobré – no nie je múdre robiť si takéto návyky.
Hlavný dôvod vystrkovania vnútornej nohy do zákruty je premiestnenie váhy dopredu. Ako je noha vysunutá vpredu, jazdcove bedrá ostávajú v sedle.
 

 
 
 
 

Čo teda robiť s nohami?

Pravidlo 1: Natiahni svoju nohu priamo dopredu, drž ju tak blízko s pozdĺžnou osou motorky ako len to je možné. Nevystrkuj ju do strán ako podperu, pokiaľ nechceš, aby ti ju stiahlo dozadu.
 

 
 
 
 

Pravidlo 2: Nedotýkaj sa nohou zeme. Prečo? Lebo keď sa s ňou dotkneš zeme, efekt protiváhy je stratený a namiesto balansu dvoch kolies sa zmení na trojbodový oporný systém. Dotyk so zemou spôsobí zmenu polohy rovnovážneho bodu.

Pravidlo 3: Tvoja noha nie je klzák. Je to „vyvažovák“ (niečo ako dlhá tyč u artistu chodiaceho po lane). Nemala by kĺzať po zemi v žiadnom prípade. Ak sa to náhodou stane, okamžite ju zdvihni a drž aspoň pár centimetrov nad zemou.

Pravidlo 4: Nikdy úplne nevystieraj nohu v kolennom kĺbe. Vždy udržuj jemný ohyb pre prípad, že by noha musela absorbovať náraz a mala dostatočnú flexibilitu v prípade pádu.
 

 
 
 
 

Pravidlo 5: Akonáhle je zákruta hotová, stiahni nohu ihneď späť na stupačku. Nenechávaj ju len tak hompáľať sa.

Pravidlo 6: Nikdy nedovoľ, aby sa vystretá noha stiahla dozadu. Ak ti ju stiahne vzad, riskuješ jazdu cez svoju vlastnú nohu, ťažké skrútenie kolena, alebo otrieskanie členka o os zadného kolesa.

Pravidlo 7: Ak sa bike začne šmýkať, keď už máš nohu vystretú, máš dve možnosti: (1) stiahni nohu späť a skús to zachrániť plynom a brzdou, alebo (2) rýchlo dupni nohou o zem pod správnym uhlom, aby sa motorka zdvihla. Nikdy nenechávaj nohu vystretú, ak sa bike začne šmýkať, alebo keď riadidlá dosiahnu hornú časť stehna (s kolenom ako oporným bodom). Potom to dosť bolí.
 

 
 

 

Ako na to: Ako skákať whip (placku)

 

Prinášam Vam niekoľko zaujímavych rád krok po kroku ako sa da zvládnuť Whip alebo po našom placka... Jazdci používajú whip práve na predvádzanie sa na konci dobrého závodu. Posledné dni sa snažíme cibriť tieto skoky vo väčšej rýchlosti ako kedykoľvek predtým. Myslím freestylisti a jazdci majú neuveriteľný rešpekt pre dobrý, kvalitný whip, pretože je to nádherná vec pre pozerajúceho sa.

 
 
 

Rýchlosť
V závode keď robíš whip na svojej moto, tak ostávaš v omnoho menšej výške a na zem dopadáš omnoho rýchlejšie a skôr môžeš ísť pod plynom. Koniec-koncov, keď použiješ whiping tak spravíš skok omnoho rýchlejšie ako normálne, pretože ťa menej vykopne a tým pádom neletíš toľko vo vzduchu a si rýchlejsí ako pri klasickom skoku.

Tvoj prelet
Nie len že ostávaš nižšie keď si vo vzduchu, ale whipingom preletíš väčšiu vzdialenosť pred dopadom na trať. Keď presne vieš odhadnúť ako nakloniť tvoj bike vo vzduchu, tak potom vieš kontrolovať kde sa odrazíš a kde presne dopadneš.

Všetko o sklone
Musím povedať, že je to rozhodovanie viac o náklone ako o otočke. Uprednostňujem byť v stupačkách, aj keď to môžete robiť aj po sediačky. Predné koleso je naklonené do strany ktorá robí whip. Nakloním sa späť ešte pred tým ako dopadnem na trať.
 

 
 

Vo vzduchu
Náklon, ktorý spravím na stranu nie je robený ani tak rukami, ako pohybom tela, ktoré dostáva môj bike do boku. Keď zvládnem náklon do strany správne a mám ľavú stranu tak ako som chcel, tak to nechám plynúť. Je veľmi dôležité byť schopný odhadnúť zlomový bod kedy sa musím vrátiť späť. Prostredníctvom sily hornej časti tela a gyroskopického efektu otáčajúceho sa kolesa má bike tendenciu sa dostať späť do rovnej polohy.

Nechaj to plynúť
Ja nikdy naozaj necítim hornú časť tela strhávajúcu bike hore, je to viac o plynulosti, čistom úsudku zvládnutia pohybu riadidiel, náklone a zotrvačnosti. Whiping nie je ani tak náročný na svalovú silu, pretože keď si v beztiažovom stave, je veľmi jednoduché dostať bike tam, kde potrebuješ.

Vrátenie sa späť
Natočenie sa a vrátenie sa späť vo vzduchu je nútené, pretože pred dopadom musíš priviesť tvoj bike do roviny. Na konci whipu bike má tendenciu pristávať predkom, preto koriguj smer natočením tela do najvhodnejšej pozície pre vyrovnanie sa hore pred pristátím. Toto je práve to, čo vyžaduje veľa cviku aby si to robil správne. Po čase začneš cítiť tie správne pohyby k zvládnutiu toho a budeš mať v tom prehľad.

Kde začať whip
Whipy je možné robiť na všetkých druhoch skokov, ale ich trénovanie na vysokých laviciach je najlepšie. Skoky s dlhým preletom sú tiež nápomocné pri učení. Malé rýchle preskoky sú ťažšie.

Nie len pre zábavu
Nepočúvaj tých čo ti hovoria, že učenie sa whipnúť tvoj bike do strany je mrhanie časom. Myslím si, že všetko čo sa môžeš naučiť so svojou mašinou a zistiť ako reaguje vo vzduchu na pohyby tela je prospešné pre pretek. Myslím, že k dnešnému dňu som sa naučil ako viesť môj bike a reagovať na veci počas jazdy viac ako počas pretekov...


 

 
 
 

 Ako na to: Tajomstvá brzdenia

 

Veľmi dôležitá záležitosť. Vyzerá to tak, že kotúče a platničky budú nedostatkový tovar :) Opakuj si to! Môžeš ísť tak rýchlo ako rýchlo si schopný zastaviť. Motokrosové trate majú veľa pomalých zákrut, kde sa schopnosť spomaliť motorku spája so schopnosťou okamžite odpáliť z nej. Na rovinkách môže ísť rýchlo každý. Rovinky sú jediným miestom kde nie je rozdiel medzi Jeremym McGrathom a tebou. Avšak, je tu veľký rozdiel na jej konci. Jeremy dokáže ísť dlhšie rýchlo a stále stíha spraviť zákrutu, kde ty už ideš len zotrvačnosťou. Ale ak sa naučíš tajomstvá brzdenia, môžeš ísť do zákruty hlbšie a vypáliť rýchlejšie.

 

Toto je desať kľúčov na efektívne brzdenie:

Tip 1: Nebrzdi príliš skoro. Chodenie hlboko do zákruty je jediný spôsob ako ju najlepšie atakovať. Ísť do nej iba zotrvačnosťou ja zabitý čas (a násobí sa počtom zákrut v celom okruhu).

Tip 2: Označ si miesta. Na tréningoch cestných pretekárosa používajú odpočítavacie znaky pri vjazde do zákrut. Pilot sa môže rozhodnúť brzdiť pri znakoch 3, 2 alebo 1. Motokrosári nemajú takéto odpočítavanie, ale to neznamená, že si nemôžeš vybrať nejaký slamený balík, vlajku, polievač trate, alebo skalu a použiť ich ako značku.

Raz ako si vyberieš svoje body brzdenia, používaj ich v každom kole. Väčšina jazdcov začne takto brzdiť neskôr a tým sa zdokonaľujú.
 

 
 
 

Tip 3: Keď sa chystáš použiť brzdy, buď na ne tvrdý. Nebuď nerozhodný. Keď sa už rozhodneš ich použiť – použi ich skutočne.

Tip 4: Brzdi keď je tvoj bike nasmerovaný priamo. Urob väčšinu práce na vjazde do zákruty (keď tvoj bike ešte ide rovno). Pneumatika má vo vertikálnej polohe najväčší kontakt sozemou a dokážeš ustáť aj zablokovanie brzdy, šmyk či hrby lepšie ako keď si už v náklone.
 

 
 
 

Tip 5: Buď závislý na prednej brzde. Predná brzda robí 70% brzdenia. Zadná je prevažne používaná na kontrolu smeru, udržanie behu motora a brzdné šmyky. Ak chceš urgentne zastaviť, budeš musieť použiť prednú brzdu.

Tip 6: Piesok, blato a výjazdy si vyžadujú menej brzdenia. Jazda do strmého kopca si pre gravitáciu nevyžaduje veľkú prácu s tvojou rýchlosťou. Takisto aj piesok a blato vytvárajú dodatočnú záťaž a tým pádom motorka spomaľuje rýchlejšie. Čítaj terén a prispôsob podľa neho svoje brzdenie.
 

 
 
 

Tip 7: Neklopené kopce a zákruty vyžadujú veľkú citlivosť na brzdách. Výsledkom priveľkého tlaku na zadnú brdu je obyčajne značka po šmýkaní sa na tvojich gatiach.

Tip 8: Nastav si vhodne páčky pre tvoj štýl brzdenia. Predná by mala byť nastavená tak, aby bola na nej iba veľmi malá voľa. Musí byť aktivovaná pre sebemenšom ohybe prvého článku tvojho prsta a zablokovaná pri zapojení druhého článku.

Tip 9: Buď pripravený stlačiť spojku. Ak sa snažíš na najbližšej zákrute brzdením odstaviť jazdca pred tebou, mal by si použiť spojku (špeciálne na 125-kách alebo štvortaktoch). Jej stlačenie ti umožní využitie maxima oboch bŕzd bez rizika skapania motora.
 

 
 
 

Tip 10: Vycibri techniku so zadnou brzdou. Brzdné šmyky boli známe hádam už od 70-tych rokov ako efektívna technika brzdenia. Keď zablokuješ zadnú brzdu, dostaneš zadok do šmyku okolo zákruty a robíš tým dve úlohy v rovnakom čase. Kým sa zadné koleso šmýka, predná brzda sa môže použiť ako poistka, ktorá ťa vovedie do správnej drážky. V podstate zablokuješ zadok otočíš sa vnútrom zákruty a zatiahneš plyn akonáhle si natočený do požadovaného smeru. Špeciálne je to výhodné v sérii plochých zátačiek, v zákrutách z kopca a na nakopenom prachu.