OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
 

www.asc.wbl.sk

Rady starania sa o motorku
 

  Servisný plán motokrosovej motorky

 

Čo treba robiť po každej jazde:

1. Prečistiť zapaľovaciu sviečku

2. Skontrolovať spojkové lanko

3. Skontrolovať plynové lanko

 

 

4. Vyčistiť vzduchový filter

5. Skontrolovať karburátor

6. Skontrolovať lanko teplého štartu

7. Vyčistiť tlmiče

8. Skontrolovať v akom stave je sekundárne kolečko

9. Skontrolovať prípadne doplniť chladiacu zmes

10. Skontrolovať odvetrávacie hadice

12. Brzdové kotúče

13. Ráfy/ výplet

14. Reťaz( vyčistiť, namazať)

15. Kontrola pneumatík

16. Kontrola rozety

17. Kontrola oleja

 

Po každej 6. jazde:

 

1. Výmena oleja+ olejového filtra(10Mth)

2. Výmena oleja v tlmičoch 

 

Každých 12 jázd:

 

1. Generálka motora

Obrázok

2. výmena ložísk

 

Oleje pre tlmiče

Pre bežné tlmiče pruženia v motocykloch sa používajú minerálne a syntetické oleje. Ide o oleje s malou viskozitou, ale požiadavka na olej do tlmičov pruženia nie je vždy rovnaká, záleží na konštrukcii tlmiča. Pre tlmiče pruženia určitého konštrukčného prevedenia a zaručovaných parametrov je potreba olej, ktorý má pomerne úzky rozsah viskozity. Dnes sú už väčšinou teleskopické tlmiče dvojčinné (t.j.: tlmia v oboch smeroch, aj pri stláčaní aj pri rozťahovaní), toto konštrukčné riešenie bolo vynútené aj použitím vinutých pružín ako pružiacich prvkov. Funkcia tlmiča je že pôsobí tlmiacou silou proti vzájomnému kmitavému pohybu neodpruženej a odpruženej hmoty motocykla. Tlmiaca sila vzniká škrtením prietoku oleja, vyvolaného pohybom piesta vo valci tlmiča. Škrtenie sa deje pružinovými alebo planžetovými ventilmi v pieste, ich nastavením sa dá tlmiaca sila v určitom rozsahu regulovať. Tlmiče sú väčšinou rozoberateľné, čo znamená, že sa môžu opravovať, meniť v nich olej alebo ho doplňovať. No napriek tomu sa vyžaduje aby mal olej v tlmiči dlhú životnosť, pracovná teplota môže dosiahnuť až 70ºC. Pri používanej konštrukcii tlmičov pôsobia na piestnicu veľké bočné sily, hlavne pri brzdení. Z funkcie tlmiča môžeme odvodiť požiadavky na vlastnosti oleja do tlmičov pruženia.

Je to predovšetkým vhodná viskozita a jeho malá závislosť na teplote. Konštantnú viskozitu dosiahnuť nemožno, a preto pri chladnejšom počasí a mraze sú tlmiče vždy tvrdšie. Zvýšením odporom oleja pri prietoku cez ventily sa vyvinie veľké množstvo tepla, takže olejová náplň sa rýchlo ohrieva a funkcia tlmiča sa upraví. Značná chemická námaha a požiadavka dlhej životnosti vyžaduje olej aditivovať vhodnými antioxidačnými prípravkami kombinovanými s prísadou proti korózii. Doteraz je problém zaistiť mazaciu schopnosť oleja vzhľadom k vznikajúcim značným tlakom v tlmiči. Bežné protioderové prísady nie sú dosť účinné, a preto sa v usadeninách v tlmiči po dlhej prevádzke vždy nachádza oter z opotrebovania. Pretože sa pri práci tlmiča môže do oleja dostať vzduch, je dôležité znížiť sklon oleja k peneniu vhodnou prísadou. Pena v oleji sa môže prejavovať tvrdými rázmi v tlmiči, rovnako ako aj nedostatok oleja.

 

Keď to nechce chytiť

Občas sa stane, že kopete do kickštartéra ako besní, ale motor nechce chytiť.. Tu je jednoduchý návod, ktorý snáď pomôže dať piest do pohybu...

 

1. Skontrolujeme či je v nádrží benzín a či je otvorený palivový kohútik

2. Skontrolujeme či nie je vypnuté zapaľovanie - v prípade ak má motocykel takýto vypínač(spínacia skrinka a pod...).

3. Skúste motor normálne naštartovať. Pri studenom motore používame sytič a nakopávame výlučne s uzavretím plynom. Pokiaľ motor stále nejde, vyšrobujeme     sviečku. Ak sú elektrody sviečky mokré - motor je prechlachstaný. Treba ju osušiť(napr. nad zapaľovačom), resp. vymeniť. Motor prekopneme niekoľkokrát bez sviečky. Následne vyskúšame funkčnosť sviečky-  priložíme o kostru, prekopneme a sledujeme či dáva iskru(modrobielu). Ak nie, sviečku treba vymeniť. Pokiaľ ani ďalšia sviečka nedáva iskru chyba je zrejme v elektroinštalácií.

4. Ak je sviečka Ok, zakrútime ju a zapojíme káble. Chyba by mohla byť v karburácií. Ak má motor snahu naskočiť, niekedy pomôže pri štarte jemne pridať plyn.

5. Ak bola sviečka suchá, tj., že do valca nepriteká benzín(upchatá triska alebo ventil na nádrži, kondenzácia vody v karburátore a pod…) Pokiaľ je karburátor OK, tak bude zrejme nekorektne naštelovaný – problém s regulačnou skrutkou zmesi(povoliť), alebo ho treba vyčistiť.

6. Ak je motor zohriaty a po vypnutí nechce naskočiť, zrejme je prehltený zmesou. V prípade, že má motor tendenciu sa prechlastávať, platí pravidlo štartovať s plným plynom resp. pretočiť motor párkrát s dekompresorom a plným plynom a potom skúsiť znovu naštartovať. Príčinou by mohli byť aj nízke voľnobežné otáčky, alebo príliš bohatá zmes.

 Pokiaľ ani po tom všetkom motor nenaskočí, treba zaradiť za dva a skúsiť moto roztlačiť, ak nepomôže ani toto, jedná sa najskôr o chybu motora(slabá kompresia, poškodené guferá, piestne krúžky, nasávanie falošného vzduchu a pod.), to však nevyriešite na mieste...

 
 

Vady karburátora

Triky karburátora

Karburátor je veľmi citilivá časť motora a jeho nesprávne nastavenie, alebo nefunkčnosť jeho častí dokáže narobiť veľa problémov napr:

Motor beží, ale otáčky neklesajú po uzavretí plynu

Možná príčina:

ihla je nastavená príliš vysoko

bohatá zmes (napr. nesprávna hladina v karburátore)

motor nasáva falošný vzduch

 

Motor nejde naštartovať za studena

Možná príčina

chudobná zmes-problémy so sytičom a/alebo tryskou

vzduchový filter je zahltený olejom

spadnutá ihla

motorový olej je príliš stuhnutý(v zime)

Chod motora je prerušovaný, nejde vytočiť

Možná príčina:

chudobná zmes

nízke voľnobežné otáčky

malá ventilová vôla - nízka kompresia

chybne nastavený dekompresor - nízka kompresia

nízke oktánové číslo benzínu(detonácie)

Pri prudkej akcelerácii motor reaguje oneskorene

Možná príčina:

nesprávna hladina v karburátore

studený motor

poškodená AC pumpa

 

 

Motocykel štartuje normálne, ale po pridaní plynu zhasne

Možná príčina:

studený motor

upchatá tryska, alebo nečistoty v karburátore

nasávanie falošného vzduchu

chudobná zmes

voda v karburátore

Z karburátora vyteká benzín, motor sa prechlatáva

Možná príčina:

deravý plavák alebo poškodený ventil plaváka

nečistoty v karburátore(nefunkčný ventil)

Motocykel nechce naštartovať po páde

Možná príčina:

vysoké voľnobežné otáčky

benzín vo valci-prechlastaný motor

treba zapnúť tzv. Hotstart button (YZ-F, KTMky...)

zahádzaná sviečka(elektródy)

nesprávny postup pri štartovaní

Motocykel sa dusí pri vyšších otáčkach

Možná príčina:

hlavná tryska je veľká-bohatá zmes

vzduchový filter je zahltený olejom

poškodená sviečka resp. elektródy

voda v karburátore

 

 
 
 
 
 

Nadstavenie a tuning tlmičov

Nastavenie a tuning tlmičov

Výkonne tlmenie je podstatná a zásadná časť jazdenia v teréne. Tlmiče by mali byť nastavené kvalifikovaným mechanikom, priližne každých pol roka ale dá sa to zvládnuť aj v domácich podmienkach. Pomôžu nasledovné tipy:

Vyváženie tlmenia

Kritickým miestom nastavenia je vyváženie tuhosti pruženia medzi predými a zadným tlmičom. Ich nastavnie by malo byť zhodné, to znamená predné tlmiče rovnako tvrdé/mäkké ako zadné. Či je to tak sa dá zistiť tak že sa postavíme vedľa motocykla a zatlačíme nohou prudko do stupačky. Predok aj zadok by sa mali ponoriť rovnako.

Nastavenie zadného tlmenia:

Previs tlmiča by mal byť cca 90-110 mm. Znamená to, že motocykel po zhodení zo stojana a nasadnutí jazdca by mal klesnúť v rozpätí uvedených hodnôt.

 

Príznak

Terén-druh

Tlmič ide nadoraz

Skoky, veľké nárazy

 

 

 

 

 

 

Nakopávanie

-menšie a malé nerovnosti

 

-dobrzdovanie

 

 

Zlá trakcia-koleso odskakuje od terénu

-akcelerácia

 

-séria nerovností

 

 

Tlmič je mäkký a nestabilný

-séria menších nerovností

Tlmič je tvrdý

-séria menších nerovností

 

Nastavenie/korekcia

Kompresiu/tlmenie nastaviť na tvrdšie

Previs nastaviť na optimálnu hodnotu cca 95mm

Strunu nahradiť tvrdšou, resp. vypodložiť

 

Prítlm nastaviť na tvrdšie

Previs nastaviť na vyššiu hodnotu cca 105 mm

Strunu nahradiť mäkkšou

Pruženie nastaviť na mäkšie, prítlm na mäkkšie

Použiť mäkkšiu strunu

 

Prítlm nastaviť na tvrdšie

Prítlm nastaviť na mäkkšie

 

Nastavenie predných tlmičov:

Previs tlmičov by mal byť takisto cca 90-110 mm.

 

Príznak

Terén-druh

tvrdý tlmič v celom rozsahu

Skoky, veľké a stredné nárazy/nerovnosti

 

 

tlmič ide nadoraz-makký v celom rozsahu

Skoky, veľké nerovnosti

 

prudké brzdenie

tlmič je tvrdý na konci

Skoky

 

 

tlmič je mäkký na začiatku

Skoky,Veľké nerovnosti

 

Seria nerovností

 

 

tlmič je mäkký a nestabilný

séria nerovností

 

 

Odskakovanie kolesa

Skoky, veľké nerovnosti

 

Nastavenie/korekcia

 

Kompresiu/tlmenie nastaviť na tvrdšie

 

Previs nastaviť na optimálnu hodnotu cca 95mm

 

Strunu nahradiť tvrdšou, resp. vypodložiť

 

 

 

Prítlm nastaviť na tvrdšie

 

Previs nastaviť na vyššiu hodnotu cca 105 mm

 

Strunu nahradiť mäkkšou

 

Pruženie nastaviť na mäkšie, prítlm na mäkkšie

 

Použiť mäkkšiu strunu

 

 

 

Prítlm nastaviť na tvrdšie

 

Prítlm nastaviť na mäkkšie

 

 

Je nutné aj zohlaniť aj aký terén sa ide na motocykli jazdiť, napríklad dlhé lavice a skoky na MX trati vyžadujú tvrdšie tlmenie. Rýchle úseky cez les sa jazdia lepšie s mäkkším nastavním a pod.

 

TUNING Tlmičov

spôsobuje nepresnosť pri výrobe(excentricita reťaz. kôl). V prípade že reťaz je nerovnomerne vyťahaná, existujú určité pravidlá. Pokiaľ je nerovnomerné vyťahanie príliš veľké jednoznačne reťaz vymeniť. Reťaz má tendenciu padať. Pokiaľ nie sú previsy 10cm, a reťaz dobre drží na rozete, dá ešte použiť, tu však treba dať pozor pri napínaní reťaze, aby sa nestalo že reťaz sa napne práve v najvyťahanejšom mieste - hrozí nebezpečenstvo pretrhnutia! Pri napínaní treba sledovať či reťaz dobre zapadá do rozety, ak nie reťaz zahodiť a investovať do novej, a to takisto v prípade že reťaz má vôlu do strán. Roztrhnutie reťaze pri vyššej rýchlosti môže spôsobiť rozbitie bloku motora, a zato to určite nestojí. Previs reťaze by mal byť cca 30-50mm, Približne 3 prsty.

Výmena reťaze

Výmena reťaze je vec veľmi jednoduchá a jej popis by bol nosením dreva do hory. Tu treba dodať, najideálnejšie je meniť celú reťazovú sadu - teda aj s rozetou a kolieskom náhonu (ako sú zuby vyhnuté ihneď vymeniť

 

 

en!). Poškodená rozeta novej reťazi určite nepridá na životnosti. Každopádne je to investícia, ktorú treba urobiť tak či tak, a je to lepšie vymeniť hneď ako sa piplať stále s napínaním alebo padaním reťaze.